Cech požární ochrany



Elektronická požární kniha

 

Dotaz:

Je možné vést požární knihu v elektronické podobě? 

 

Odpověď:

Ustanovení § 15 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně”) ukládá právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám provozujícím činnosti se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím podle ustanovení § 4 odst. 2 a 3 zákona o požární ochraně, povinnost zpracovávat předepsanou dokumentaci požární ochrany, plnit podmínky požární bezpečnosti v ní stanovené a udržovat ji v souladu se skutečným stavem.

Druhy, obsah a vedení dokumentace požární ochrany jsou uvedeny ve vyhlášce č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění pozdějších předpisů. V ustanovení § 37 vyhlášky o požární prevenci jsou uvedeny podrobnosti k obsahu požární knihy, přičemž počet požárních knih a určení, pro který objekt nebo zařízení slouží, stanoví právnická nebo podnikající fyzická osoba. Ustanovení § 40 této vyhlášky pak uvádí způsob vedení dokumentace požární ochrany, tedy i požární knihy. Kromě jiného je v ustanovení § 40 odst. 9 uvedeno, že dokumentace požární ochrany se ukládá takovým způsobem, aby byla dostupná osobám zaměstnancům, jichž se týká, jakož i orgánům státního požárního dozoru, a že musí být vedena, popřípadě její stejnopisy nebo kopie musí být uloženy takovým způsobem, aby v případě požáru bylo možno prokázat plnění povinností stanovených zákonem.

Vyhláška o požární prevenci nestanoví, v jaké formě má být požární kniha vedena, je tedy možné i její elektronická forma. Požární kniha slouží k záznamům o všech důležitých skutečnostech týkajících se požární ochrany, v žádném případě však nenahrazuje konkrétní dokumentaci požární ochrany. Bude-li tedy v požární knize uveden např. záznam o školení zaměstnanců, musí být i přesto vedena dokumentace o školení zaměstnanců splňující požadavky § 36 vyhlášky o požární prevenci, včetně tematického plánu a časového rozvrhu. Toto může být řešeno v rámci elektronické požární knihy např. odkazem na příslušný druh dokumentace, popřípadě naskenováním dokumentace a jejím vložením do systému formou přílohy k záznamu.

Primárně slouží požární kniha především k záznamům o provádění preventivních požárních prohlídek. Záznam o jejich provedení by měl dle § 12 odst. 7 vyhlášky o požární prevenci mimo jiné obsahovat podpis osoby, která záznam provedla a podpis vedoucího zaměstnance kontrolovaného pracoviště. V souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 910/2014, o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES a se zákonem č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů, lze v tomto případě akceptovat jakýkoli druh elektronického podpisu (zaručený elektronický podpis, uznávaný elektronický podpis nebo jiný typ elektronického podpisu).

Pro úplnost dodáváme, že dle § 37 odst. 2 slouží požární kniha také k záznamům o kontrole, údržbě nebo opravě požárně bezpečnostního zařízení (dále jen „PBZ“). Záznam o kontrole a údržbě je dle tohoto ustanovení platným dokladem o provedení kontroly a údržbě PBZ. Pojmy „kontrola, údržba a oprava“ však nelze zaměňovat za kontrolu provozuschopnosti. Kontrola provozuschopnosti PBZ se prokazuje dokladem o kontrole provozuschopnosti, který musí splňovat požadavky § 7 odst. 8 vyhlášky o požární prevenci.

Každý elektronický záznam musí být opatřený časovým razítkem (postačí časové razítko prosté), aby bylo prokazatelné, kdy záznam vznikl.

 

Odesláno 8. 8. 2024 na emailovou adresu tazatele.